Sterk in medezeggenschap

Wat kan de cliëntenraad met e-health?

Online een afspraak maken met het ziekenhuis of thuis uw eigen dossier inkijken via het patiëntenportaal. E-health is niet meer weg te denken, maar toch doen mensen er nog weinig mee. Daarom organiseren het ministerie van VWS en innovatieplatform ECP de landelijke e-healthweek die 20 januari van start gaat. Een mooi moment voor de cliëntenraad om stil te staan bij dit onderwerp.

De cliëntenraad kan bijdragen aan goede informatie aan cliënten over e-health. Wat doet de organisatie aan e-health? Kennen patiënten de mogelijkheden? Wij hebben inzicht in het digitale dossier en zijn de digitale portalen wel veilig genoeg? De cliëntenraad kan ook aandacht vragen voor mensen die digitaal minder vaardig zijn. Wat doet de organisatie voor mensen die niet digitaal kunnen of willen communiceren? Hoe zit het met de privacy en waar kunnen patiënten terecht met vragen?

Patiëntenportaal

Een belangrijk onderdeel van e-health is het patiëntenportaal. Een op de drie ziekenhuizen heeft een patiëntenportaal. Veel patiënten vinden het belangrijk dat in ziekenhuizen een patiëntenportaal beschikbaar is, maar in de praktijk maken patiënten er relatief weinig gebruik van. Hoe stimuleren ziekenhuizen het gebruik hiervan door patiënten en welk verschil kan de cliëntenraad maken?

Lees meer in het artikel ‘Op weg naar het patiëntenportaal’

Netwerkbijeenkomst Cliëntenraad en Patiëntenportaal

Online een afspraak maken met uw arts, thuis op de bank in alle rust nalezen wat de uitslag van uw onderzoek is, of de vraag die u vergat te stellen in de spreekkamer alsnog via een veilige, digitale verbinding aan de dokter voorleggen. Een op de drie ziekenhuizen in Nederland heeft een patiëntenportaal, en veel ziekenhuizen hebben deze innovatie op de agenda staan. Mede gestimuleerd door het VIPP programma, dat ziekenhuizen aanspoort om vaart te maken met onderdelen als online inzage in medische gegevens en medicatie-overzichten. Veel patiënten vinden het belangrijk dat in ziekenhuizen een patiëntenportaal beschikbaar is, maar in de praktijk maken patiënten er relatief nog weinig gebruik van.

Een actieve betrokkenheid van patiënten bij de (door)ontwikkeling en lancering van een patiëntenportaal, vergroot de kans dat patiënten het portaal actief gaan gebruiken en waarderen. De cliëntenraad kan zich sterk maken voor een brede patiëntenparticipatie en bijdragen aan een goede bekendheid van het platform.

Op vrijdag 16 februari 2018 organiseert het LSR voor zijn leden een netwerkbijeenkomst voor cliëntenraden curatieve zorg. Komt u ook? Meer informatie

Organisatie e-healthweek

De organisatie van de e-healthweek is in handen van het ministerie van VWS en innovatieplatform ECP. Van 20 t/m 26 januari tonen zorginstellingen, gemeenten, leveranciers, scholen patiënten, burgers en zorgverleners op een toegankelijke wijze wat er kan met e-health. Op het programma staan een kleine tweehonderd activiteiten en initiatieven door het hele land. Een aantal daarvan wordt door de drie bewindslieden van het ministerie van VWS bezocht.

Meer informatie: ehealthweek.net

Geplaatst op donderdag 18 januari 2018.

Nieuws

Vacature lid raad van toezicht LSR

met als specifieke portefeuille financiën...maandag 30 april 2018

Oproep: interviews en gratis trainingen en bijeenkomsten

Kwaliteitsagenda Gehandicaptenzorg; wat is er nu te doen voor u?maandag 23 april 2018

Goede zorg voor ouderen met een verstandelijke beperking

Organiseer een bijeenkomst om samen te praten over ouder worden...maandag 16 april 2018

Meer nieuws.

Agenda

28 mei 2018

Duo-dag dagelijks bestuur cliëntenraad

1 juni 2018

Basiscursus medezeggenschap

8 juni 2018

Training beleidsondersteuning ambtelijk secretaris

15 juni 2018

Netwerkbijeenkomst cliëntenraden revalidatie

Meer agenda.

Bestellen

Het LSR
 

Website informatie

© 2002-2018 LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Het LSR • Postbus 8224 • 3503 RE Utrecht • telefoon 030 - 293 76 64 • e-mail info@hetlsr.nl