Startpagina >> Actueel >> Nieuws

Nieuws

Gezocht: leden Geschillencommissie Gehandicaptenzorg

Cliënten die te maken hebben met een onopgeloste klacht over een zorgaanbieder, kunnen terecht bij een geschillencommissie. Voor de landelijke Geschillencommissie Gehandicaptenzorg zijn Ieder(in) en LSR op zoek naar commissieleden.

icoon gehandicaptenzorg

Mensen met een beperking en chronisch zieken kunnen ontevreden zijn over de kwaliteit van zorg die zij ontvangen. Maar wat kunnen ze in zo'n situatie doen? Welke stappen kunnen ze ondernemen?

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), die 1 januari 2016 is ingegaan, regelt de rechten van een cliënt als hij of zij een klacht heeft over de zorg en de verplichtingen van zorgaanbieders. Zorginstellingen hebben de plicht om daar op een goede manier mee om te gaan.

Alle zorgaanbieders en zorginstellingen moeten zich aansluiten bij een geschillencommissie. In de wet staat dat cliëntenorganisaties betrokken moeten worden bij de oprichting van nieuwe geschillencommissies. In die geschillencommissies zitten mensen die niet alleen weten hoe de wet in elkaar zit, maar ook weten wat het voor mensen betekent om een bepaalde aandoening te hebben.

Gezocht: 2 leden voor de Geschillencommissie Gehandicaptenzorg

Voor de landelijke Geschillencommissie Gehandicaptenzorg is Ieder(in), in samenwerking met de LSR, op zoek naar (minimaal) 2 commissieleden.
Deze commissieleden:

  • zijn in staat om bij de beoordeling van geschillen tussen cliënt en zorgaanbieder, het cliëntperspectief in te brengen;
  • zijn bekend met de relevante wet- en regelgeving en houden deze kennis actueel;
  • zijn in staat om de voorgelegde geschillen op volstrekt onafhankelijke, onpartijdige weloverwogen wijze te beoordelen.

De zittingstermijn voor deze commissieleden eindigt eind 2018. Herbenoeming is eventueel mogelijk. Er is een vacatievergoeding per vergadering of hoorzitting. Reiskosten en reistijd worden integraal vergoed.

Oproep

Hebt u een beperking, of bent u (of kent u) een ouder of een naaste van een cliënt met een (verstandelijke) beperking of bent u lid van een cliëntenraad én hebt u een juridische achtergrond? Dan zouden we graag met u in contact komen.

Stuur uw sollicitatie, inclusief cv, naar post@iederin.nl o.v.v. 'Geschillencommissie Gehandicaptenzorg'. Meer weten? Neem dan contact op met Aartjan ter Haar, beleidsmedewerker Ieder(in), T 06 15870971, a.terhaar@iederin.nl

Hoe verder?

Als u voldoet aan bovenstaand profiel, dragen Ieder(in) en LSR u voor bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). De SGC doet de selectie en benoemt u als lid van de Geschillencommissie Gehandicaptenzorg.

Geplaatst op donderdag 8 juni 2017.

 

Overige pagina informatie

Zoeken op deze website

Of bekijk een overzicht van alle pagina's via wegwijzer.

Recent door u bezocht