Startpagina >> Actueel >> Nieuws

Nieuws

Nieuwe wet Kwaliteit en Klachten (Wkkgz)

Op 6 oktober 2015 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) aangenomen. De wet treedt op 1 januari 2016 in werking.

De afgelopen jaren heeft het LSR samen met de Consumentenbond, Ieder(in), LPGGZ, NPCF en Zorgbelang gelobbyd voor een goede kwaliteits- en klachtwet. VWS heeft 2 factsheets ontwikkeld met de belangrijkste zaken die de nieuwe wet WKKGZ regelt:

Factsheet Wkkgz 1

Factsheet Wkkgz 2

Benoeming klachtenfunctionaris

Belangrijke bepaling is dat iedere zorginstelling een functionaris dient te benoemen voor de klachtopvang, dat kan een klachtenfunctionaris zijn maar ook een cliëntvertrouwenspersoon.

Herzien klachtenregeling

Met de komst van deze nieuwe wet zullen vele zorginstellingen ook hun klachtenregeling gaan herzien. Het LSR roept cliëntenraden op om hier nadrukkelijk bij betrokken te zijn. De clientenraad heeft verzwaard adviesrecht op het gebied van de herziening van de klachtenregeling.

Mocht u hierbij advies willen dan kunt u de helpdesk van het LSR benaderen: helpdesk@hetlsr.nl

Geplaatst op dinsdag 13 oktober 2015.

 

Overige pagina informatie

Zoeken op deze website

Of bekijk een overzicht van alle pagina's via wegwijzer.

Recent door u bezocht