Startpagina >> Cursussen >> Maatwerktraining - alle sectoren >> Interview Annemarie van Dijk

Interview Annemarie van Dijk

'Als cliëntenraad grip krijgen op grillige ontwikkelingen'

Een decenniumlang is Annemarie van Dijk werkzaam als trainer en adviseur medezeggenschap bij het LSR. In gesprek met haar over scholing van cliëntenraden en verwantenraden, hun behoeften, de onderwerpen die spelen, de veranderingen in de loop der jaren en de wijze waarop zij scholing geeft.

Annemarie'Samenwerking met de bestuurder of manager is een regelmatig terugkomend thema. Raden voelen zich niet gehoord, verkeren in een afhankelijkheidspositie en zoeken een betere samenwerking. Interessant is dat bestuurders dat vaak ook willen. Zij zouden graag zien dat de raad een echte sparringpartner is, die hen scherp houdt vanuit het cliëntenperspectief. Toch vinden ze elkaar niet altijd, en komt de advisering onvoldoende van de grond. Voor je het weet kunnen beide partijen gaan geloven in de onwil van de ander, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Het is interessant om hier met een cliëntenraad in een trainingssetting naar te kijken. Hoe pak je die actieve rol? Hoe maak je jezelf minder afhankelijk van de vraag van de bestuurder? Hoe geef je een advies waar de organisatie echt wat mee kan? Het uitgangspunt is te onderzoeken wat de raad zelf kan doen om de gewenste verandering in te zetten. Ik hoor na een training regelmatig terug dat dit werkt. Dat de raad meer invloed ervaart, en de bestuurder blij is met de actieve en constructieve benadering vanuit de raad.'

Zorg is complexer geworden

'In het begin waren raden bezig met de oprichting en basis van medezeggenschap. En nog steeds is het goed, ook als ervaren raad, om te kijken: hoe doe ik mijn werk eigenlijk en kan ik er nog meer uithalen. Wat het werk wel anders maakt voor de cliëntenraad, is dat er veel gebeurt in de zorg. De zorg is complexer geworden. Dat vraagt ook meer van raden. Hoe krijg je als cliëntenraad grip op de grillige ontwikkelingen? Wat betekenen ontwikkelingen voor de organisatie, en vooral wat zijn de gevolgen voor cliënten?'

Al werkend grip op de materie

'Tijdens een training of cursus bespreken we veel praktijksituaties van de cliëntenraad. Wij vullen dat eventueel aan met maatschappelijke thema's of onderwerpen die we kennen uit de praktijk van andere cliëntenraden. Al werkend krijgt men zo grip op de materie en op de eigen rol. Medewerkers, managers en bestuurders worden regelmatig geschoold. Het is belangrijk dat ook cliëntenraden en verwantenraden hun kennis en vaardigheden kunnen uitbouwen. Ook voor de bestuurder is dit van belang: wil je die sparringpartner hebben, dan vraagt dat een investering. Daar steek je als zorginstelling iets in. In het belang van de cliënt. Voor een cliëntenraad is het goed om van tijd tot tijd met een blik van buiten naar je werk te kijken. Een training is goed te gebruiken om dat wat is blijven liggen op te pakken. Met oog voor proces, inhoud en relatie. Met een training maak je veel meters. Dat telt zich uit.'

 

Overige pagina informatie

Contact

Annemarie van Dijk
Adviseur en trainer medezeggenschap
a.vandijk@hetlsr.nl
030 - 293 76 64

Zoeken op deze website

Of bekijk een overzicht van alle pagina's via wegwijzer.

Recent door u bezocht